Termenii Motivație și Inspirație sunt foarte discutați și de mare interes pentru mulți din managerii români. Am auzit de multe ori: „cum îl fac pe angajatul X să”, „cum îmi fac echipa să”, „cum îmi motivez oamenii?”, „cum îi fac să fie mai motivați”? Astăzi aflăm de ce niciuna din aceste abordări nu funcționează și care este punctul exact pe care ar trebui să apeși pentru a avea rezultate.
Povestea spune că un bărbat care avea dureri foarte mari în zona coloanei, merge la cei mai buni medici din ținutul său, însă nimeni nu reușește să identifice problema și să-l vindece pe bărbat. Pentru că durerile deveniseră insuportabile, acesta vede zeci de medici în decursul unui an.
În cele din urmă, află de un anume maestru, care trăiește retras de lume și care l-ar putea ajuta. Aceștia se întâlnesc, maestrul îl analizează pentru câteva minute, apoi îl atinge în partea superioară a coloanei și, cu o singură atingere, toate durerile dispar.
Metafora este simplă.
Este foarte ușor să faci orice, atât timp cât știi cu exactitate cum să faci acel lucru.
Acum, înapoi la motivație și inspirație.
De ce situațiile în care vrei să-i „faci” pe angajați să facă un anumit lucru nu funcționează? Pentru că oamenii tind să facă ceea ce cred/ simt că e bine pentru ei. Fiecare angajat are capacitate de decizie și o va folosi mereu în avantajul său, dacă, dincolo de beneficiile financiare, nu există o misiune în care să creadă și la care să se alăture. Mai mult decât atât, nici dacă propui ceva ce este în avantajul angajatului, nu ai garanția că lucrurile vor funcționa.
Atunci, poate te întrebi, ce trebuie să fac? Care e soluția?