După prima parte a acestui articol în care am explicat primele două metode prin care se poate măsura leadership-ul (metoda internă și metoda externă), astăzi continuăm să vorbim despre etapele leadership-ului, prezentând alte două metode eficiente, metoda leadership-ului tribal și metoda John Maxwell.
Dacă nu ai citit prima parte, o găsești aici.
3. Metoda Leadership-ului Tribal
New York Times Bestseller-ul Tribal Leadership: Leveraging Natural Groups to Build a Thriving Organization (2008), de Dave Logan, John King și Halee Fischer-Wright, descrie rezultatele unui research organizațional foarte interesant care arată cum leaderii pot înțelege și comunica cu diversele grupuri oamenii dintr-o organizație pentru a maximiza productivitatea și profitul.
Cele 5 stadii ale leadership-ului tribal:
- Alienat (2% din organizații) – Comportament: Subminarea. Oamenii sunt ostili, stau împreună doar pentru a avansa, într-o lume pe care o văd ca fiind violentă și nedreaptă.
- Separat (25% din organizații) – Comportament: Victimă Apatică. Oamenii sunt pasivi și antagonici. Le-au văzut pe toate și cred că nimic nu va funcționa niciodată. Sarcastici și resenați. Judecă, dar totuși nu au suficient interes pentru a mișca lucrurile.
- Dominare personală (49% din organizații) – Comportament: Lupul singuratic. Conform devizei „cunoașterea e putere”, ei trebuie neapărat să câștige. Iar câștigul este mereu un merit personal. Doresc să ajute și să sprijine, însă sunt mereu dezamăgiți, socotind că alții nu au ambiția și determinarea lor.
- Parteneriat stabil (22% din organizații) – Comportament: Mândria tribală. Oamenii sunt ei înșiși și toată lumea pare fericită, inspirată și sinceră. Cultura este bazată pe valori comune și strategii interdependente. Un trib care spune „suntem nemaipomeneniți”, are mereu un adversar. Cu cât adversarul este mai mare, cu atât tribul se vede ca fiind mai puternic.
- Echipa (2% din organizații) – Comportament: Mirare. Limbajul comun este construit în jurul potențialului infinit și despre cum grupul va face istorie. Nu învingând un competitor, ci pentru că astfel vor avea un impact global. Acest grup este în competiție cu ceea ce este posibil, nu cu un alt grup.